Ungern 16-21/8-06

In Historiskt återskapande, Utomlands by Karin Andersson

En kulinarisk expedition till Ungern 16-21/8-06

Liksom de ulliga små gödsvin vi bekantade oss med på Imhres brors gård näst sista dagen på resan så har vi nu kommit hem igen, mycket runda och belåtna. Vi har med andra ord legat i hårdträning för att fylla ut de överdimensionerade midjorna på de vita ylle culotterna som vi bär!

Dag 1 Onsdag

Pa flygplatsenKlockan 15:00 lyfter äntligen skocken med resnerviga och otåliga Gustavianer. Kjelle charmar incheckningspersonalen så vi var rädda att inte få med honom. Musköterna checkas in som ”Odd luggage” och det är frid och fröjd. Smidig flygning och vi möttes av en strålande glad Thord och Kaiser på Budapest flygplats. En skumpig färd i en fullknödd buss genom ett otroligt frodigt landskap kantat av acaziaträd, avklädda sorgsna tjejer, betande boskap och annan idyll.

Imhre som bjudit in oss till Ungern driver en hästgård och inkvarterade oss och tyskarna i ett eget stort vitt hus med vasstak. Därefter bjöds vi på en grandios trerätters ungersk middag som avnjöts med många skålar till Thords som fixat hela resan.

Dag 2 Torsdag

Vi åker mot Budapest på en betydligt jämnare väg idag. De igår så livliga pojkarna längst bak i bussen har slocknat. Marknade som vi besöker innehåller en massa gammalt krimskrams, konst, nytillverkade barockmöbler, intrartiabeklädda kistor och annat som man skulle köpa om man hade en stor långtradare med sig hem. Per hittade en intressant medalj från 1:a världskriget innan vi drog till Palinkamuseet. Kvällen avnjöts med iskall pool och bokstavligen upphuggen vattenmelon!

Dag 3 Fredag

flygetKött till frukost, lunch och middag. Jobbigt att åka som vegetarian till Ungern tror jag. Idag besökte vi en flygbas och provsatt MIG, kikade på JAS Gripen och gick stadsvandring i Kechemet på tyska med Tamas som tolk. Slutligen svalkade vi oss med glass. Liksom alla kvällar bjöds det på trerätters middag med fri dryck. Drycken fick vi lugna oss denna kvällen för den första uppvisningen gick av stapeln lite senare med salutskjutning vid invigningen av firandet av byn Kerekegyháza 150 år. Det magnifika musikuppträdandet fick oss att nästan glömma att vi svettades ymmnigt i den heta kvällen.

Dag 4 Lördag

Ännu en varm, typ 35 gradig dag. Härligt! Sightseeing på porslinsfabrik där bland annat David beslöt sig för att investera i blåvitt handmålat porslin. Därefter orgelkonsert i en domkyrka, guidning i ärkebiskopens palats och imponerande boksamling med exemplar av Martin Luthers bibel, Ovidius Metamorfoser, Nürnbergkrönikan, medeltida notsamlingar och andra handskifter samt illustrationer en masse av Dürer.

middagDärefter paprikapalinka dvs, sprit som skulle kunna rensa skorstenar och lunch vid Donaus strand. Kvällen bjöd på Husarbal och presentutdelning till höger och vänster, tal och mycket dans. Sångduell mellan Husarer och Gustavianer och även den oftast så stränga Imhre tinade upp och sjöng smäktande visor och dansade så det rök.

Dag 5 Söndag

svinEn välbehövlig sovmorgon till 9:00 och därefter häst och vagn till Imhres brors gård. Nybakade langos och valfri dryck fick Gustavianerna att vakna till igen. Många inhandlade hemgjord korv och honung och hälsade på lyckliga små ulliga svin och stor-so med kultingar som bland annat bodde på gården.

På eftermiddagen vankades uppvisning nummer två för vår del. Efter en tämligen lyckad kadrilj med Husarerna så gick vi i formation, sköt två salvor och anföll sen kanonerna på andra sidan fältet. Arbetsdagen för vissa av Imhres husarer var dock inte över utan tillbaka på gården var det dags att visa imponerande traditionella ungerska ridkonster.

Dag 6 Måndag

tamasDags att återvända hem från denna lyxsemester. Vi har blivit fruktansvärt bortskämda och hur man ska vänja sig vid att behöva äta endast en rätt till lunch och middag kommer att bli svårt.

Resan hem gick lika smidigt förutom ett handbagage med en stor sax och ett flintlås i ett annat som naturligtvis stoppades och fick checkas in. När vi fick stora neongröna lappar med ”GUNS” på att sätta på gevärspaketen var det rätt många som hoppade till i kön bakom oss. Roger hade dock stenkoll på alla papper så tullen var inte något problem denna gången heller. Så hem kom vi, mätta, goa, glada och beredda på nya äventyr!

Av Karin Andersson ”Spräckbyxa”

Medverkanden på denna expedition var:
Herr Löjtnant Thord Finyak med sin Kaiser, Roger Wiklund, Thomas Wiklund, Tommy Andersson, Kjelle Hedbom, Tamas Smedenstam, Lazlo, David Olausson, Pär Björklund, Karin Andersson och Mandus Tjällskog