Helgen 24-25 Augusti 2024 deltog en delegation från Westgiöta Gustavianer på BECs fina arrangemang på Bohus fästning! Den sk ”uppretade allmogen” deltog under slagen på både svensk och dansk sida och mellan slagen förevisade vi historiskt våffelbak, kaffekok, dans och musik vid lägret. Vi som var med tackar våra fina vänner i Bohus Elfsborghs Caroliner för inbjudan, arrangemanget, gemenskapen, krutet och den goda maten under helgen! Själv (Henrik) tackar jag även alla i WG som var med! Räknar jag rätt var vi som mest 25 deltagare totalt inklusive 6 barn! Åskovädret natten till söndag är också oförglömlig! Tält välte och svämmades över, barnfamiljer fick fly hem, och i tornet skakades väggarna av dundret så att murbruk föll ned från tak …
Fornbyn vid Västergötlands Museum
Lördag 17 augusti besökte Westgiöta Gustavianer Skara under Västergötlands Museums arrangemang Historieveckan, i år med temat ”Osmakligt!”.
Empirbal i Chalmerska huset 2 november 2024
Westgiöta Gustavianer välkomnar till en empirbal anno1807 i tidstypisk miljö i Chalmerska huset. Se inbjudan och information i det bifogade PDF-dokumentet.
Leipzig 2023
Helgen den 13-15 Oktober 2023 deltog Westgiöta Gustavianer i slaget vid Leipzig för tredje gången. Denna gång var det 210-årsjubileum. WG var där även 2018 och 2013, och precis som tidigare år gestaltar vi Elfsborgs regemente. Tillsammans med en avdelning från Upplands regemente stod vi återigen i linjen och representerade Sverige under slaget. Fantastisk stämning i Liebertvolkwitz om kvällarna och trevlig kulturresa på det hela taget där vi även besökte både Luthers och reformationens Wittenberg, samt Fredrik den Stores ”sommarhus” Sanssouci. En mer utförlig redogörelse för denna fantastiska resa finns på vår Facebook-sida: https://www.facebook.com/Gustavianer
Kvistrumdagen
Lördagen den 30 september deltog Westgiöta Gustavianer i firandet av Kvistrumdagen.
Föreningen firar 25 år!
Lördagen den 23 September firade Westgiöta Gustavianer 25 år! Dagen inleddes redan på förmiddagen med dansträning av historiska danser. Därefter ombyte. Peruker på och inget snålande med puder! Gäster välkomnades vid 17 till bubbel, mingel och levande musik följt av middagsbuffé och quiz om Göteborg under 1700-talet. Ett och annat fint tacktal, och upptag av sång i tid och otid. Gutår, gutår! Sedan dansades det till sista timmen, med mycket lustigheter och skratt. Enastående vackra klänningar virvlade över parketten i Gustaviagårdens inbyggda innegård. Som på alla bra fester kom även Blaren(!) på besök under ett snabbt parti Kille där de sista slantarna spelades bort och punschen tog slut för den här gången. Ett klart värdigt firande av en förening som …
